Pages

Sunday, May 8, 2011

Rambut gugur.. tumbuh balik ke???!!.. risaunya.. =_+



Jawapan:

Jika folikel rambut adalah sihat, rambut akan tumbuh semula seperti dalam kitar rambut yang normal. Fasa pertumbuhan dan fasa rehat  rambut adalah antara kira-kira 3 hingga 5 tahun. Dengan kata lain, setiap helai rambut akan diperbaharui dalam tempoh itu. Apabila rambut berada pada fasa rehat, sehelai rambut baru akan berkembang ke fasa pertumbuhan. Sebaik sahaja rambut  baru mencapai kulit kepala, rambut lama akan gugur supaya rambut baru boleh tumbuh.

Selagi folikel rambut adalah sihat dan aktif, rambut akan terus berkembang dan tumbuh. Ini adalah kitar pertumbuhan rambut yang sihat. Rambut memerlukan nutrien dalam aliran darah untuk pertumbuhan baru. Jika folikel rambut menjadi kurang aktif atau mati, ia tidak akan mempunyai kebolehan untuk menghasilkan sel rambut baru. Ini akan menghentikan pertumbuhan rambut baru.

Dalam keadaan yang lain, jika kebolehan folikel untuk menumbuhkan rambut mula merosot, aliran darah akan berkurangan dan menyebabkan rambut gugur dengan banyaknya dan cepat. Lama-kelamaan, ini akan menyebabkan kebotakan.

No comments:

Post a Comment